How Saudi Arabia manipulates the foreign press

Another method used by the government is to counter-attack or sanction in response to damaging media reports. This is what happened to the London-based Financial Times newspaper. It had to withdraw its correspondent and close its Riyadh bureau for publishing “lies” about Saudi Arabia. The Saudi authorities even considered legal proceedings if the newspaper did not issue an apology and undertake to cover Saudi Arabia in a “neutral” and “objective” manner.
The Saudi ambassador in Beirut was asked to explain the apparent change in the Lebanese newspaper Al-Safir’s editorial policy after it published a story about Osama Bin Laden and the Wahhabis, one that – in Riyadh’s view – was full of “specious arguments” and “false information.”
In an undated cable, the Saudi embassy in Berlin informed the foreign ministry about rumours of a media campaign against Arab countries, including Saudi Arabia, by the Israeli embassy in Berlin in cooperation with German media outlets.
In counteract this offensive, the Saudi embassy proposed using experienced German journalists and writers to write articles about Saudi Arabia every six months, and to translate books by Saudis that would be promoted at cultural events. The five journalists were to be paid at least 7,500 euros a month.

via How Saudi Arabia manipulates foreign media outlets | RSF

Advertisements

About marypmadigan

Writer/photographer (profession), foreign policy wonk (hobby).
This entry was posted in Politics/Foreign correspondents. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s